srijeda, rujan 22., 2021.

1650 župa u bazi

Župne novosti


VELIKA GOSPA15.08.2019.

VELIKA GOSPA: ZNAMENJE NA NEBU: ŽENA – ZMAJ - DIJETE

„Znamenje veliko pokaza se na nebu… (Otk 11…)
Dakle, znamenje u „trojstvu“: Žena – Zmaj – Dijete:
ŽENA – odjevena u Sunce;
ZMAJ – velik, ognjen sa sedam glava i deset rogova;
DIJETE – koje se ima roditi od trudne žene, a Zmaj vreba da ga proždere…
PRVOTNO ZNAČENJE: Žena je Crkva, zajednica Isusovih učenika i sljedbenika. Ona, oplođena Božjom milošću, Isusovom riječju i snagom Duha rađa Božje Dijete, tj. Kraljevstvo Božje na zemlji, a to je pravda, mir, civilizacija ljubavi, novi svijet po volji i mjeri Božjoj i po plemenitoj želji srca čovječjega. Ali, tu je i Zmaj - Sotona, otac laži i neprijatelj Božji i čovjekov. On ustrajno vreba da proždre to „Dijete“, tj. da osujeti, zatruje i uništi sve što je dobro.
Zašto nam liturgija nudi ovu sliku, ovo trostruko znamenje baš danas, na veliku, najveću Marijinu svetkovinu? Zato što je Marija slika Crkve, ali također njezin najizvrsniji član i svojom je jedinstvenom ulogom bitno ugrađena u njene temelje i početke.
Ova se slika izravno nadovezuje na prve stranice Biblije, na izvještaj Postanka o istočnom (izvornom) grijehu. I tamo je na djelu bio Sotona uobličen u zmaju – zmiji. I uz Adama Žena (Eva) koja je pomogla da joj „Zmija“ proždere „Dijete“ – dar Božjeg posinaštva. Na našu sreću, tu je odmah i Božja najava Djeteta koje će satrti glavu Zmiji.
Današnjom svetkovinom slavimo konačnu pobjedu te konkretne Žene – Marije, naše Gospe koja je dušom i tijelom uznesena na nebo i pobjednički proslavljena u Bogu. Ali ona druga Žena koja se preko nje od njezinog Sina rodila – tj. Crkva (ne zovemo slučajno Mariju Majkom Crkve) – ta se Žena i dalje muči u porođajnim bolima sve do sada. Stoga se slika iz Ivanova Otkrivenja može tumačiti u mnogo varijanti, a uvijek u trojstvu: ŽENA – DIJETE – ZMAJ.
Npr. u liku te Žene možemo prepoznati i čudesnu povijesnu ujedinjenost Hrvata u odluci da preokrenu svoju sudbinu, pa bi onda Dijete te Žene bila slobodna i samostalna Hrvatska. A nije nužno elaborirati tko je Zmaj „sa sedam glava i deset rogova“ koji je vrebao i još uvijek vreba da prodere to Dijete…
Ali budući da se u zadnje vrijeme s razlogom govori o demografskoj katastrofi Hrvatske, možemo ovo trostruko znamenje na hrvatskom nebu i ovako vidjeti: ŽENA je jednostavno žena u najkonkretnijem smislu, tj. kršćanska žena, djevojka, supruga, majka… DIJETE je samo dijete, obično drago i dražesno dijete, počevši od onog tek začetog u utrobi, ili još prije od onog koje bi se tek moglo začeti, pa do svakog djeteta koje raste i cvrkuće uz naša koljena i uz naša srca. A ZMAJ? On pak može imati sedam tisuća glava oboružanih rogovima koji prijete djetetu. To mogu biti svjetski centri moći i kapitala koji zemlje Trećeg svijeta zasiplju, tobože velikodušno, obiljem kontracepcijskih sredstava i još obilnijim arsenalom najstravičnijih oružja, u čijim se bazdušnim kuhinjama priprema ubijanje tamo nečije djece i pretvaranje tamo nečije djece u ubojice.
Ali, spustimo se malo niže: taj ZMAJ može biti i liječnik ginekolog koji u potpunoj suprotnosti s duhom svoga poziva i Hipokratovom zakletvom pripisuje pobačaj ležernije nego aspirin. Taj ZMAJ-aždaja je svaki aborter, a njegovi sotonski rogovi su kireta kojom struže utrobe i usisni stroj kojim najsvetiji plod života pretvara u krvavu kašu.
Taj ZMAJ mogu biti objektivno loši ekonomski uvjeti: siromaštvo, nezaposlenost, stambene nedaće, niske plaće…, ali ne manje stavljanje pobačaja – dakle ubijanja nevinih bića i bez obrane - pod naslov naprednog postignuća „prava na odabir“ i „prava žene na raspolaganje svojim tijelom“, čak i u agresivnom izvikivanju „creda“ pojedinih udruga i političkih stranaka. A možda je ipak taj ZMAJ što proždire DIJETE ponajviše i najpogubnije zakoćen u raskršćanjenom mentalitetu, u sebičnosti i bijegu od žrtve, u nepovjerenju u Boga i u život, u patološkom strahu od kolijevki, u skrivanju iza lažnog načela da treba djetetu „sve“ pružiti i priuštiti, a pod tim sve nerijetko se podrazumijeva sve osim sebe, osim prave ljubavi, no zapisano je već u Starom zavjetu (Pj 8,7): Da netko daje za ljubav sve što u kući ima, taj bi navukao prezir na sebe. Taj ZMAJ može biti povampirena seksualnost bez kontrole i odgovornosti, idol užitka bez granica i žrtve i samozadovoljavanje u dvoje izvan braka pa čak i u braku. Taj ZMAJ može biti i „suvremena žena“, pa makar se nazivala i kršćankom, koja – za razliku od Velike Gospe što je danas slavimo kao Djevicu i Majku, ne želi biti ni djevica ni majka.
Suvremeni njemački pisac J.M. Simmel pita se u jednom svom romanu: „Kakva velika nesreća treba da se dogodi da bi čovječanstvo došlo do pameti?... Odgovor, prijatelju moj, zna samo vjetar!“
Ipak, ne samo vjetar!
Put kojim ćemo napokon „doći do pameti“ znaš Ti, brižna naša Mati, Pomoćnice kršćana, Zdravlje bolesnih, Utočište grješnika i Majko dobrog savjeta…! Zato se tebi obraćamo, o Gospođo naša, o Majko naša, o Zagovornice naša: Prišapni i za nas Sinu svome: Vina nemaju! O da, imamo mi vina izobilno, i dobrog i izvrsnog i manje dobrog. Ali nam fali onog „dobrog vina tvoga Sina“ kojim se duša i srce napajaju. Stoga nam dovikni, kao onim poslužiteljima u Kani: Štogod vam rekne – učinite!
Obraćamo ti se, na kraju, riječima velikog pjesnika Nazora:

Zdravo!
Ti puna radosti.
Ljudima jednom stajat ćeš pred očima,
Ko mira znak, ko izvor utjehe.
Imat ćeš mjesec pod nogama. Mlado
Sunce će tebi sijati u naručju.
A jutarnje će zv'jezde
Nad tvojom glavom pjevati.
I bit ćeš vez
Što Zemlje dno i Neba vrh
U jedno spaja. I bio bit ćeš most,
Od molitava tkan,
Od suza mit, i u luk svit,
Nad jazima i crnim vodama,
Što Čovjeka će d'jelit
Od Boga.
Nek je Gospodu
Slava! Nek volja njegova se vrši.

Gospe, s pjesnikom ti vapaj svoj upućujemo: „Vina nam nesta ljubavi čiste, i vjere i ufanja, vina zdrave radosti… Gospe naša, moli Sina da čudo iz Kane ponovi u ove naše dane! … Dom nam čuvaj, Božja mati, i mladosti naše cvijet; tvojom molbom nek' se vrati Božji mir na cijeli svijet!“

Sve novosti

b